VSK Bandy: Hur ska man kommunicera när man är i kris

En av våra frilansande Anno-reportrar som varit bekymrad över hur VSK Bandys kommunikation sett ut under veckan tog och ringde upp en expert på ämnet för att höra efter hur bra kriskommunikation ska se ut.

Niklas Bodell har jobbat i nästan 15 år som kommunikations – och
presschef i en rad olika branscher.

Senast var han anställd på Svenska Fotbollförbundet och herrlandslaget.
Han har jobbat under en rad kriser, där behovet på tydlig och ärlig
kommunikation är som störst.

Han får läsa VSK Bandys pressmeddelande från i måndags och häpnar:

– Det är tyvärr ett exempel på hur man inte ska kommunicera i ett
krisläge. Det bryter mot en rad av de vanligaste principerna.
– En bra kriskommunikation präglas av ärlighet, öppenhet och
ödmjukhet. Det är viktigt att man signalerar att man tar problemet på
största allvar och inte döljer orsakerna.

Enligt Niklas Bodell kan bra kriskommunikation sammanfattas i fem huvudpunkter:

1. Kommunicera hellre en gång för mycket än för lite och var hela
tiden tillgänglig.
2.  Försök inte dölja eller förneka det alldeles uppenbara.
3. Minimera inte krisens betydelse och skyll inte det egna ansvaret på
någon annan eller på något allmänt branschtillstånd.
4. Hamna inte i baksätet eller tappa initiativet för kommunikationen.
Det öppnar för medias möjlighet att spekulera.
5. Visa respekt och empati för de som är drabbade av krisen.

Han anser att VSK Bandy inte klarat någon av punkterna.
Han frågar sig också förvånat:
– Är detta pressmeddelande enda gången den här veckan bandyn har
kommunicerat sin kris?
– Och kom det inga signaler innan måndagen om att läget är illa?

För Niklas Bodell finns det ett flertal konkreta generalfel med
bandyns kommunikation:

– Bandyledningen försöker skjuta ansvaret på VSK Fotboll, som ”inte
vill låna ut mer pengar” och något slags allmäntillstånd i
bandysporten. Man ska aldrig skylla ansvaret på någon annan.

– Det allmänna vädjandet till näringslivet och privatpersoners goda
vilja blir också missriktat när man inte berättar hur mycket pengar
det handlar om. Vad ska sponsorer och privatpersoner bidra med?

– Sen skryter man i samma pressmeddelande om att Michael Carlsson
kontrakterats på tre nya år. Men man frågar sig ju då hur VSK Bandy anser
sig ha råd med den satsningen.

Facebook Comments