ANNO 1904

Allt du behöver veta om Västerås Sportklubb

Vi kan byta ordförande men inte strategi

VSK Fotbolls ordförande Anna Sjödin berättar i en intervju med VLT att hon inte ställer upp för omval på årsmötet i mars. Det är synd. Sjödins insatser för klubben har varit viktiga, men det är inte ett tecken på kris eller svaghet. Tvärtom.

Med Anna Sjödin vid rodret har klubben tagit tag i en del riktigt eländiga surdegar. Den största och allvarligaste var självklart ekonomin. Sjödin har hela tiden varit tydlig med att styrelsen inte är beredd att chansa med klubbens ekonomi. Istället har man tagit det säkra före det osäkra och skalat ner en ekonomiskt ohållbar organisatorisk kostym.

Den andra huvudvärken har varit den sportsliga ledningen. Vi har vid upprepade tillfällen ifrågasatt den tidigare tränaren Thomas Askebrands lojaliteter och allt för nära samarbete med agenten Kian Karam. Att VSK i somras vågade ta steget och säga farväl till Askebrand mitt under pågående säsong har vi Sjödin att tacka.

Om man tänker på hur tufft läget var när Sjödin tog över klubben är det märkligt att hon inte fått mer kritik. Man måste nog säga att hon klarat det ekonomiska stålbadet av organisationen och pandemin bättre än väntat. Visst har hon fått en del ovänner på vägen, men det hör till. Det är omöjligt att få något gjort om man ska vara kompis med alla.

När VSKs valberedning nu är på jakt efter en ny ordförande skulle vi inte bli överraskade om de hittar någon i den sittande styrelsen. Där finns många bra namn med erfarenhet och kontakter, t.ex. Hannu Högberg (tf kommundirektör på Enköpings kommun), Stefan Brandberg (fd idrottschef på Västerås stad), Jonas Bresser (enhetschef på Region Västmanland) och Jörgen Hedström (VD på Åkers Sweden).

Sjödin har krattat manegen och lagt upp strategin för nästa ordförande. Och vem det än blir som tar över i mars får vi hoppas att det blir en ordförande som inte gör lekstuga av vår klubb, utan prioriterar ordning och reda.

Tre tips till nästa VSK-ordförande

  1. Prioritera ökade intäkter. Stålbadet är avklarat och stjärnspelarna sålda. Marknad och kommunikation måste lyfta sig ytterligare för att ro hem de stora sponsorfiskarna.
  2. Fyll parken! Pandemihelvetet och biljettpriserna har gjort det glest i bänkraderna på parken. I år måste vi få tillbaka publiken. För det krävs sänkta biljettpriser, marknadsföring i nya och gamla kanaler och bra arrangemang på matchdagarna.
  3. Tänk långsiktigt. Sen 1951 är det bara två tränare som varit kvar i klubben i mer än två år. Bristen på sportslig kontinuitet är en av klubbens mest uppenbara brister. VSK har idag en intressant trupp och ett spännande tränarteam. Ge dem chansen att jobba långsiktigt.
Facebook Comments Box