Skilsmässan: VSK Fotboll och Bandy går isär – några reflektioner

Idag blev det så klart att VSK Fotboll och VSK Bandy bryter sitt sedan i somras nya marknadssamarbete. Själva samarbetet har funnits sedan sommaren 2015 och förnyades och utvecklades i ett nytt avtal som undertecknades i år. Initialt var samarbetet en åtgärd för bandyn att hjälpa fotbollen. Samarbetet har sedan mer utvecklats till att fotbollen hjälper bandyn och nu efter 3 år så väljer man att bryta.

Konceptet VSK Året Runt har kritiserats i flera år, klubbarna valde det svåraste området att samarbeta kring nämligen sponsringsintäkter. Det är helt omöjligt att hitta en fördelningsnyckel på kostnader och intäkter som är rättvis för båda parter. Konceptet har hela tiden försvarats av dåvarande klubbchefen och respektive styrelse. Men nu tycks alla kommit till vägs ände när det gäller att se vad som är möjligt och rimligt med den typen av gemensamt marknadsarbete.

I år var det dock ideala förutsättningar för att detta koncept skulle fungera, VSK Fotboll vann Norrettan och VSK Bandy har överträffat förväntningarna genom att vinna Svenska Cupen och går som tåget i serien. Men när marknadsmålen inte nås drar föreningarna slutsatsen att de kommer lyckas bättre på för sig själva på egen hand. Och visst det går att förstå klubbarna, det är bara genom att vara själv man känner sig fri och kan styra sitt eget öde. Nu får båda klubbarna stå för sina kostnader och det resultat man gör på marknad. Sen blir det vackert att rätta mun efter matsäcken och inte skylla på någon annan. Det kan nog vara bra för båda parter att vara i en sådan position.

Nu behöver båda klubbarna gå vidare och de har båda utmaningar om än lite olika.

VSK Bandy har stora likvida problem och har så haft i flera år. Men nu verkar man gå all-in och plockar över båda säljarna som var anställda av VSK Fotboll och den halvtidstjänst som fotbollen utnyttjat inom kommunikation. Det är totalt två och en halv tjänst. Det är väldigt vågat med tanke på att det inte finns några pengar på banken att betala för en större organisation om detta risktagande skulle misslyckats. Det är gambling med klubbens existens på högsta nivå.

Att försöka öka marknadsintäkterna i en sport som har problem intressemässigt är ett högriskprojekt. Det logiska hade varit att försöka kapa kostnaderna och inte öka dem. Det finns tecken på att VSK Bandy verkligen velat få över säljarna från fotbollen eftersom de erbjudits att bli klubb- respektive marknadschef. Man kan ana en viss desperation i detta.

För VSK Fotbollen finns det pengar men ingen organisation. Att inte kunnat sälja sponsring för nästa år under delar av hösten och sen ha en uppstartssträcka på flera månader för att sätta en ny organisation kommer ha tydliga ekonomiska effekter på kort sikt. Det är en öppen fråga om man kan jobba in eftersläpningen under nästa år. Visst finns Viggepengarna men de är snart slut på grund av att man ständigt misslyckats på marknadssidan de senaste åren i nuvarande samarbete. Nu är man fria, nu måste man börja lyckas, det finns inget val.

Båda föreningarna är helt beroende av att behöva öka snabbt på marknadssidan för att det ska lösa sig. Kortsiktigt har VSK Bandy bättre förutsättningar att få till det med att de tagit över samtliga säljare som kan sina kunder.

Långsiktigt är det oklart vilken marknadspotential som finns i bandyn, det kommer framtiden att få utvisa. Det har förmodligen aldrig varit så viktigt att VSK Bandy vinner ett nytt SM-Guld som denna säsong för att ge sig bästa tänkbara förutsättningarna på marknadssidan. Man har blödigt ekonomiskt de senaste tre åren och det kan inte fortsätta, då återstår bara konkurs.

För fotbollen är det nu en uppförsbacke innan man hinner sätta en ny säljorganisation och komma igång med den. Samtidigt behöver man nog inte vara orolig då fotbollen också slipper groteska kostnader för marknadsarbetet. Faktum är att de kan dra in samma pengar som i år nästa år och ändå få ut ordentligt med mer pengar genom att hålla marknadskostnaderna på rimliga nivåer. På sikt kommer VSK Fotboll ha bättre förutsättningar att öka sponsringen. Intresset för fotbollen från publik och media är större och kommer öka ännu mer i och med avancemanget.

Något som säkert underlättade beslutet för klubbarna att ta yxhugget nu är att båda föreningarna har ett starkt varumärke i och med årets säsonger med stora sportsliga framgångar. Sånt är viktigt när man går ut till sina kunder och säljer drömmarna om framtiden.

Nu behöver båda klubbarna gå ut med hur det står till med ekonomin och vara transparenta mot sina medlemmar. Det är respektive klubbs medlemmar som ansvarar för föreningarnas välmående, inte deras styrelser.

Det måste komma fram vad det finns för planer på att få in pengar och det måste värderas hur pass realistiska de är. VSK-klubbarna har sedan 2015 gång på gång haft helt orealistiska marknadsbudgetar och förväntningar på intäkter. Det är dags att vakna nu och se till att det är realistiska förväntningar hos båda klubbarna för kommande år. Genom att gå isär kommer det bli tydligt vem som klarar av att hantera marknaden på ett bra sätt. Nu kan man inte gömma sig bakom varandra som man gjort senaste åren, nu är det upp till bevis.

Nåja, nu har klubbarna iallafall gett oss uppslag till en massa artiklar och analyser att skriva de kommande veckorna, vi återkommer i frågan…

Facebook Comments