ANNO 1904

Allt du behöver veta om Västerås Sportklubb

EXKLUSIVT: Stor intervju med Swishgeneralen Anders Tengström

EXKLUSIVT: Stor intervju med Swishgeneralen Anders Tengström ”Nu är det dags att hjälpa VSK på fler sätt än att bara ge pengar”

På årets första dag redovisade VSK SWISH:s sina aktiviteter för 2016 som man sammanställt på sin Facebooksida. VSK SWISH har samlat ihop imponerande 749 000 kr under förra året. Vi slog en pling till VSK SWISH:s starke man för att få kommentarer och en uppdatering om framtidsplanerna.

Hej Anders, hur känns det nu när ett swishår är till ända?

– Tack bara bra. Det har varit ett roligt och spännande år.

Hur så?

– Roligt för att vi supportrar kunnat fortsätta att stötta VSK Fotboll med pengar som verkligen gjort skillnad för klubben. Spännande för att vi utvecklat VSK SWISH till att vara något mer än ett rent fundraising-verktyg.

Du säger att VSK SWISH pengar gör skillnad för VSK Fotboll, hur då?

– Pengarna som VSK Fotboll fick under året utgör nästan en 15%-ig budgetförstärkning jämfört med 2016 års budget. Det säger sig självt att det blir betydelsefullt. Med våra pengar har klubben kunnat accelerera skuldåterbetalningarna men ändå satsa offensivt i form av spelarvärvningar. Som exempel räddade vi supportrar kvar flera av toppspelarna inför 2016 som klubben knappast haft råd att betala.

Vilken tycker du är den roligaste av förra årets kampanjer?

– Oj, ja, jag skulle nog säga Mjällbyswishen. Den var helt spontant organiserad på två minuter och drog in 100 000kr på 36 timmar. Det var ett otroligt drag runt den kampanjen och den engagerade många utanför de vanliga swishkretsarna.

– Sen skulle jag vilja nämna vår FIFA-swish också. Den var kanske inte lika kul men helt nödvändig för att driva Vigge-ärendet hos Fifa. Det var roligt att vi kunde sälja 400 t-shirts till många länder på jorden.

Hur skulle du säga, finns engagemanget och viljan att betala kvar hos supportrarna två år efter att det här med swishandet kom igång?

– Engagemanget har naturligt nog svalnat en smula. Det kanske inte är lika intressant att läsa en swishuppdatering nu som för två år sedan, där ser jag en nedgång. Detta sagt så ser jag ingen minskning av betalningsviljan hos supportrarna. Många är fortsatt beredda att göra vad de kan för att hjälpa VSK Fotboll. Jag kanske måste jobba lite hårdare för att få in pengarna men det har gått bra så här långt.

Finns det någon särskild swishhjälte som du ser det?

– Hahaha, nä, alla som bidrar är hjältar. Jag ser ju hur vissa personer langar in tusentals kronor i kampanjerna och det är fantastiskt. Men jag ser också personer som skickar in 25 kronor kanske 5 gånger i en kampanj. För mig är det bara olika nivåer, i botten handlar det om kärlek till klubben och att man bidrar med det man kan och vill.

Under året som gick har VSK SWISH startat upp en analysavdelning. Den har snabbt fått stort genomslag hos fansen och analyserna har plockats upp av journalister både i lokal- och riksmedia.

– Ja, det finns många engagerade supportrar och tillsammans beslutade vi oss inför fotbollssäsongen för att göra Silly-analyser.

– I VSK Fotbolls vision om Allsvenskan 2021 finns inga ekonomiska nivåer etablerade utan det är ett rent visionärt dokument. Vårt arbete med ekonomiska analyser är ett verktyg för att kunna börja formulera kostnadsnivåer i det dokumentet.

– Det känns viktigt att vi alla vet vad som krävs i pengar och insatser för att lyckas. Den bistra verkligheten är att det är svårt att ta klivet från Superettan till Allsvenskan. Sirius är ett bra exempel, det tog dem 6 år och 50 miljoner utöver ordinarie intäkter att lyckas. Vi vill med vårt arbete se till att vi alla har realistiska förväntningar på vad som kan åstadkommas med vilka medel, sammanfattar Tengström.

VSK SWISH är ett unikt supporterinitiativ som uppmärksammats på ett antal olika sätt i media senaste året. Bland annat har Erik Niva skrivit ett långt reportage i Aftonbladet och vid jul kom Offside ut med sitt stora reportage om VSK SWISH och VSK Fotboll.

– Ja, det är väldigt kul att vårt arbete uppmärksammas. Jag vill passa på att lyfta fram ett arbete som få känner till men som gjort båda reportagen möjliga. Det finns en grupp av supportrar som i det tysta jobbar med att vara i dialog med olika journalister och ge dem uppslag på artiklar och vinklar att skriva på. Faktum är att inget av reportagen kommit till om inte Niva och Offside fått ett antal mejl och uppslag från mellan 5-10 supportrar. Med hjälp av deras arbete är VSK Fotboll nog världens mest omskrivna Div 3-klubb, konstaterar swishgeneralen.

Vad tänker du att VSK SWISH ska göra 2017?

– Vi ska fortsätta på den inslagna vägen och jobba för att stötta VSK på alla tänkbara sätt.

Vad är det för sätt då?

– Vi har dels vår fundraising som jag hoppas kan förändras om Vigge-pengarna anländer. Men det räknar jag inte med så vi får räkna med att fortsätta bidra. Målet är så klart att klubben ska bli skuldfri så att vi kan få elitlicens om vi går upp i Superettan.

– Alla som jag pratat med och läst om som gjort en liknande resa poängterar vikten av att bygga förenings organisation. I dagsläget har vi en organisation för en Div 1 klubb men vi behöver under året växa till en SE-klubb. I och med att vi är rejält fattiga måste mycket av arbetet i föreningen skötas av frivilliga. VSK SWISH kommer under året försöka hjälpa klubben bygga organisationen för framtiden. Bli inte förvånade om ni blir kontaktade med en fråga om att ingå i en task force.

– Vi kommer så klart att fortsätta med våra analyser i olika former då det är uppskattade av många. Jag hoppas också att våra bröder på ANNO 1904 tar över en del av skrivandet och att vi får serva dem med siffror.

Vad tror du det blir för swishkampanjer 2017?

– Det vet man aldrig, kampanjer uppstår ofta utifrån oplanerade omständigheter, som tex Mjällby- eller Fifa-swishen. Vi får avvakta och se. Personligen vill jag gärna stötta laget med ett träningsläger som jag vet manager Mjällby vill få till men inte har pengar för. Jag vill också gärna spinna vidare på konceptet med sommarens värvningskampanj där vi samarbetade med VSK marknad och sponsorer för att få in pengar till ett specifikt mål. Konceptet visade sig fungera och kan utvecklas ännu mer.

Med dessa ord tackar vi Swishgeneralen för pratstunden och önskar lycka till under 2017.

Facebook Comments Box