Publiken som slutade gå och glömdes bort

Det har den senaste tiden diskuterats hur VSK Bandy ska öka sin publik och hur stämningen i hallen ska kunna påminna om, om bara lite, hur det såg ut på Rocklunda-tiden.

När klubbföreträdare för bandyn nyligen intervjuades av Radio Västmanland, annonserade man flera nya grepp för att locka publik till arenan. Det är förstås mycket välkommet och nödvändigt. Samtidigt som man gör det finns det en målgrupp man helt har missat i sin omvärldsanalys. Det finns en naturlig målgrupp som man överhuvudtaget inte arbetar mot, den växande fotbollspubliken som är VSK:are men som av olika anledningar inte går på bandy.

Faktiskt är det också så att VSK Fotboll inte alls är så aktiva i att försöka rekrytera publik från bandysfären till sina matcher. Att klubbarna väljer bort de mest logiska målgrupperna att locka till sina respektive evenemang är så klart olyckligt men har som alla förstår historiska förklaringar.

Självklart var det en tuff men en nödvändig skilsmässa mellan VSK Bandy och Fotboll i slutet av 2018. Det var ett påtvingat samarbete som kostade mycket mer än vad det smakade och gav i reda pengar. Sällan har två parter varit så missnöjda med ett giftermål och så eniga i att en skilsmässa måste till.

Styrelseavhoppen 2017 i VSK Fotboll ledde till en infekterad stämning i och mellan klubbarna. På extra mötet som fotbollen höll dök många av VSK Bandys spelare, ledare och anställda upp som medlemmar i VSK Fotboll för att säkerställa att det röstades rätt. Trots den mobiliseringen tog det bara ett år innan samarbetet avslutades, det som man velat säkerställa att det blev kvar.

Man kan tycka vad man vill men det är bara att konstatera att det som hände 2017 och 2018 nog har lett till att en del med stort hjärta i VSK Bandy har slutat gå på fotboll, och motsvarande, en del personer med stort hjärta i VSK Fotboll har slutat gå på bandy.

Av olika anledningar känner sig personer förorättade av det som man uppfattar som ”den andra sidan”. Vi konstaterar att det finns en grupp personer inom bandyn som skyller fotbollen för alla deras problem och därför tappat lusten att gå på fotboll. På samma sätt som många inom fotbollen slutat gå bandy då de anser att systerklubben ”roffat åt sig” miljoner från fotbollen.

Ett skäl till dalande publiksiffror hos bandyn förklaras av detta tapp. Fotbollens modesta publikökning förklaras också av bortfall från Bandy-VSKare. Med dem på plats hade publiksiffrorna varit högre.

Båda klubbarna skulle må bra av att arbeta aktivt med att få den publiken som slutat gå att återvända. Logiskt sett är det den lättaste målgruppen att arbeta mot då de redan identifierar sig som VSK:are, mer än halva arbetet är redan gjort.

Dessutom är det väldigt lätt att komma i kontakt med den målgruppen då den tenderar att dyka upp på givna klockslag på samma plats om och om igen. Om VSK Bandy vill locka till sig ståplatspublik bör man under fotbollssäsongen kontinuerligt närvara och göra reklam för sig kring ståplats. Det samma gäller VSK Fotboll som aktivt bör synas under hela säsongen. Det är relativt enkla insatser som kan få stor synlighet och som signalerar att man faktiskt vill och önskar att publiken i den andra sporten också ska komma på den man själv representerar.

Skilsmässan mellan klubbarna var nödvändig för att båda ska kunna utvecklas på sikt. Men det betyder inte att allt var dåligt och oavsett vad man tycker i dessa frågor, är det inte ens fel att två träter.

Båda klubbarna skulle tjäna på att närma sig varandra igen för att hitta gemensamma områden. Områden där man faktiskt kan använda varandras kompetenser och kanaler för att nå ut till de kärngrupper av åskådare som kan tänka sig att besöka både bandyn och fotbollen.

Det som har hänt är nu historia och klubbarna behöver vara föregångspersoner och visa att man kan gå vidare och hitta sätt för att locka tillbaka den kärnpublik man tappat. Ett första steg är som sagt att styrelserna kommer överens om hur man kan marknadsföra respektive klubb på sina arrangemang och börja jobba mot en gemensam bild av vad VSK är – två sporter under samma klubbmärke.

Facebook Comments