VSK-supportrar: Här är ert träningsschema inför finalhelgen

Att vara supporter till VSK kan knäcka den bäste och den starkaste. Supporterskapet innebär att våra kroppar utsätts för extrema fysiska och psykiska belastningar. De flesta nickar nog instämmande när de läser den meningen.

Att stå på Zinken i piskande snöstorm, på tok för lättklädd, uthärda kyla, hårt uppstressad, under tung alkoholpåverkan, med maximal psykologisk anspänning och dessutom skrikandes i 100+ minuter. Ja, den här typen av beteenden kan alla förstå innebär en otroligt tung belastning på människokroppen. Faktum är att den i det närmaste kan jämföras belastningsmässigt med slutetappen upp till toppen på Mount Everest.

Det var nog många som hade behövt syrgas på bussarna på vägen hem i fredags.

Oro och ångest – det blir din död

Vi stackars VSK-supportrar har prövats hårt under de senaste åren. Det har varit dålig ekonomi i klubbarna att oroa sig för, skadade spelare och sportsliga resultat som varit hårresande nära att innebära katastrof.

Senaste året har dock varit extremt. Vi har genomlidit en fotbollssäsong där vi supportrar knappt vågat andas på 8 månader. Så här i efterhand borde vi nog haft ställ med syrgas och kanske lustgas på Parken. Folköl dög inte för att hantera den skräck vi kände under 2018.

Hade klubbledningen på något sätt värnat om oss supportrar hade de så klart formulerat målet för säsongen som att undvika nedflyttning. Då hade vi supportrar känt igen oss och kunnat glädja oss åt de segrar som laget tog. Tur det är årsmöte i veckan så vi kan byta ut dem mot människor som inte önskar livet ur klubbens supportrar!

Det är inte lätt det här. Inte nog med 8 månader av ångest, sen har vi fått oroa oss hela hösten och vintern för de ekonomiska bekymmer som finns i vår kära bandyförening. Precis som med idrottsliga resultat är känslan att vi bara kan påverka utgången till viss del. Känslan av maktlöshet är så klart supporterlivets essens och blir den känsla vi kommer lämna jordelivet med.

Har man valt supporterlivet, har man valt maktlösheten.

Nu stundar först en förhoppningsvis hel grönvit dag på Studenternas om några veckor. Om det blir två grönvita finaler innebär det ett supporterdygn av sällan skådat slag. Två finaler med den anspänning som följer och den laddning som krävs inför matcherna. Ja, ni hör ju – om vi ens överlever den dagen ska vi vara glada. Det kommer i vart fall vara svårt att orka fira SM-gulden med samma frenesi som kunnat göras tidigare år.

Trots allt – vi är ju bara människor och att begära att vi ska springa två maratonlopp på samma dag, ja det är faktiskt lite mycket begärt. Det är ganska givet att Bandyförbundet får lägga finalerna på separata dagar i framtiden så att vi kan orka med att vara supportrar.

Helgen efter SM-finalerna väntar nästa elddop i våra grönvita supporterliv, premiär i fotbollen och med den totalångest som följer med det. I år ska nya demoner hållas i schack, nu är det nedflyttningslucifer som gör hembesök i våra hjärnor och stökar till det.

Ja, så här håller det på, år ut och år in, ett under att vi står ut. Med den extrema belastning som varit sista åren behöver vi bli bättre på att ta hand om oss psykologiskt för att orka vara VSK-supportrar. Vi har därför bett Anno:s hurtbulliga livsstilsavdelning att ta fram några konkreta tips och råd som vi supportrar kan följa för att orka med allt.

Repetition: Nyckeln till ett långt och lyckligt supporterliv

Vi har konstaterat vi supportrar får utstå extrema fysiska och psykologiska belastningar under ett kalenderår. Andra lags supportrar får ofta vila några månader varje år när deras sport tar uppehåll. Men så är det inte för oss – vi måste hålla igång året runt.

Inför den kommande finaldagen i bandyn och premiären i fotbollen veckan efter är det av stor vikt att inte komma oförberedd till dessa tillställningar. Människokroppen klarar av hård belastning om den har fått öva på det tidigare.

Att komma förberedd är varje VSK-supporters plikt.

Inför kommande veckor vill vi på livsstilsavdelningen att supportrarna underkastar sig ett öl- sjung- och visualiseringsschema. Det är framtaget utifrån de senaste vetenskapliga rönen om träning och förbereder dig på maximalt bra sätt inför det som komma skall.

Det är ett 12-dagars schema som du får börja med snarast för att komma i form till finalhelgen.

Syftet med schemat är att tillvänja dig vid två viktiga faktorer som ska hanteras optimalt under finaldagen, sång och alkohol. Vidare hjälper schemat dig att visualisera det som hända skall. Genom denna typ av övningar kan vi fokusera på positiva aspekter av dagen som gör det lättare för oss att orka med.

Här är nu schemat

Dag 1: börjar med två öl till frukost och ett pass på 10 min där du sjunger VSK-ramsor, förslagsvis i bilen till jobbet eller kanske i duschen på morgonen. Du måste ta i, precis som att det vore final, du ska belasta stämbanden ordentligt – släng in några ”va fan håller du på med – domare” med maximal styrka då och då i sången. Skrik inte – det mördar stämbanden, sjung istället med magstöd.

Dag 2: Tre öl till frukost och ett 15-minuters pass med sång. Idag börjar också vi med våra visualiseringsövningar. Precis som spelarna tränar på att se sig själva höja SM-bucklan måste vi supportrar i våra sinnen öva på att topprestera finaldagen. Vi måste måla upp bilder för oss själva hur vi sjunger och lever oss in i matchen, hur vi trots utmattning och trötthet in i märgen ändå med maximal glädje orkar fira segrarna sent in på natten. Den här övningen gör du på kvällen. Du sätter dig i lotusställning i ett tyst rum och så börjar du visualisera dagen, vad är det som ska hända, vad är det för tankar du får, vad är det för känslor som dyker upp. Hur ser du dig själv agera när slutsignalen ljuder och VSK har vunnit.

Dag 3: Fyra öl till frukost. Nu tränar vi på att trots en viss berusning på morgonen ändå klara av dagens göromål, precis som man måste på en finaldag med många olika aktiviteter på agendan. Glöm inte sången. Vi kör två 10-minuters pass idag – ett på morgonen och ett på kvällen. För det som vill är det ok att ta en öl även till lunch.

Dag 4: samma som dag 3. Idag är det dags för visualiseringsövningen igen. Du fokuserar den här övningen på allt positivt du kommer uppleva finaldagen. Alla roliga människor du kommer träffa, spelet, segrarna och känslan i kroppen som kommer finnas med dig den här dagen.

Dag 5: Idag tränar vi segerfesten. Det innebär att du natten inför denna dag sover maximalt fyra timmar. När du går till jobbet ska du vara ordentligt trött. Du jobbar som vanligt och stressar på, det är sannolikt fredag denna dag. När du jobbat klart är du i det närmaste utmattad och vill bara hem och sova. Men det är nu du har bokat upp en helkväll med dina VSK-kompisar. Nu gäller det verkligen att gå all-in här. Var dock försiktig med alkoholen, din kropp är trött, drick måttligt (segerskumpa). Ni ska istället sjunga och skråla hela natten och ni ska promenera i grupp minst 5 km ständigt sjungandes under kvällen.

Dag 6: Återhämtningsdag. Idag vilar du kroppen och stämbanden. Håll till i soffan.

Dag 7: Idag träffas ni som tänker fira finalen tillsammans och går igenom hur ni ska lägga upp dagen. Du konsumerar minst 5 öl under dagen och ett kortpass med sång hinns också med.

Dag 8: Idag fokuserar vi på sången. Det innebär ett kvällspass på minst 30 minuter fokuserad sång. Du får inte dricka någonting under sångpasset. Det kommer du inte göra på matcherna i vilket fall. Efter sångpasset kör du en visualiseringsövning med fokus på hur sången bär fram lagen till segrar.

Dag 9: Idag är tyngsta dagen under uppladdningen. Du har tagit ledigt från jobbet. Du sover bara 4 timmar natten till denna dag. Du dricker 8 öl (motsvarande före kl 09.00 på morgonen). Du äter dock en stor och närande frukost. Under berusningen passar du på att öva sång högt och tydligt, dock maximalt en timme. Framåt eftermiddagen när du börjar känna dig trött och seg med huvudvärk skall du börja dricka starksprit, 6 cl i timmen. Det innebär att du kommer att bli svagt berusad varefter timmarna går eftersom det är lite mer än vad kroppen förbränner per timme. Under den här tiden ska du hålla igång. Du promenerar och 10 min varje timme ska du sjunga ramsor. Du håller på så här till kl 21.00 då du går och lägger dig. Under dagen har du ätit sparsamt, någon korv här och där har slunkit ned.

Dag 10: Påt igen. Två öl och gröt till frukost, nu börjar kolhydratladdningen. Idag ser du till att skifta över kosten till mat som innehåller mycket kolhydrater. Förvisso innehåller alkohol mycket kolhydrater men kroppen måste också använda många för att förbränna den. Man måste ha en bra balans här med andra ord. Sångpass på 15 minuter. Du går och lägger dig senaste kl 22.00.

Dag 11: Som dag 10. Idag kör du din sista visualiseringsövning. Nu har du koll på exakt hur dagen kommer att förlöpa. Du vet precis hur du ska göra och du vet precis hur du kommer att känna. Psykologiskt är du redo för finalen nu – faktum är att du aldrig känt dig så förberedd och i kontroll över vad som ska hända.

Dag 12: Nu är vi dagen före dagen. Idag tar du det bara lugnt, du dricker ingen alkohol och sjunger inte. Du vilar och ser till att äta kolhydratrik kost. En öl är ok till maten. Idag samlar du kraft och börjar fokusera på morgondagens utmaningar. Du vet med dig att du har två maratonlopp i följd framför dig. Men nu har du tränat och du har förberett dig noga. Du har gjort ett schema över alkoholintaget så att du vet vad, när och hur mycket som ska konsumeras. Du har koll på va din röst klarar av och du har förberett matpaket som du äter på fasta tider för att orka med.

Dag 13: Matchdag – ut och kör hårt nu – du kommer göra ditt livs supporterdag om du följt vårt träningsschema.

//Anno 1904:s Livsstilsavdelning

I en senare analys återkommer vi till hur du ska överleva mentalt som VSK-supporter

Facebook Comments